... wróć do listy

Aktualności


Umiarkowany wysiłek fizyczny zmniejsza ryzyko zawału serca o 30%. Ćwicz regularnie, a unikniesz powikłań chorób układu krążenia.

Warszawa, maj 2009 r. Siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej oraz niezdrowe nawyki żywieniowe to główne czynniki ryzyka chorób układu krążenia, takich jak choroba wieńcowa, nadciśnienie tętnicze, hipercholesterolemia, miażdżyca. W konsekwencji długotrwałych powikłań tych dolegliwości występuje również ryzyko zawału serca i udaru mózgu.

Tymczasem już 30 minut wysiłku fizycznego codziennie może sprawić, że:
  • Tkanki twojego organizmu będą lepiej dotlenione. Zwiększy się metabolizm komórek.
  • Zmniejszysz ryzyko powikłań nadciśnienia tętniczego. Obniży się skurczowe i rozkurczowe ciśnienie krwi.
  • Unikniesz hipercholesterolemii, która może prowadzić do zawału serca i udaru mózgu. Wysiłek fizyczny pomaga spalić „zły” cholesterol ¹.
  • Trening fizyczny zwiększa wydolność mięśnia sercowego. Uregulowana czynność serca i mniejsze ciśnienie skurczowe zapewni dobre samopoczucie i większą odporność na stres.

    ¹ „zły” cholesterol – LTD, frakcja cholesterolu, która wbudowuje się w ściany naczyń tętniczych powodując miażdżycę. Zwiększa ryzyko choroby niedokrwiennej serca, a w konsekwencji zawału.

    Podczas wysiłku fizycznego w organizmie człowieka dokonuje się szereg zmian: naczynia krwionośne zwiększają swoją objętość co sprawia, że organizm jest lepiej zaopatrywany w tlen i produkty energetyczne potrzebne komórkom do procesów metabolicznych. Zwiększa się ukrwienie serca i rozwój krążenia obocznego, które jest odpowiedzialne za transport krwi do obszarów potencjalne niedokrwionych w skutek zwężenia głównego naczynia – mówi ekspert programu „Serce na nowo”, prof. dr hab. med. Zbigniew Gaciong.

    Aktywność fizyczna poprawia jakość życia – zdrowie, kondycję i samopoczucie. Jest zalecana jako forma rehabilitacji osobom z problemami sercowo-naczyniowymi. Osoby z chorobami układu krążenia powinny wykonywać proste ćwiczenia o umiarkowanej intensywności. Pacjent, który przed zawałem nie uprawiał żadnego sportu powinien ostrożnie i stopniowo przyzwyczajać organizmu do ćwiczeń. Zaleca się, aby tętno krwi podczas wysiłku nie przekraczało 120 uderzeń na minutę.

    Wyjdź na wiosenny spacer, zorganizuj wycieczkę rowerową lub umów się z przyjaciółmi na nordic walking. Ważne jest aby ćwiczyć regularnie, najlepiej codziennie. Każdy wysiłek fizyczny powinien być poprzedzony i zakończony 10 minutową rozgrzewką, podczas której rozgrzejesz i rozciągniesz mięśnie. Rodzaj zalecanej aktywności fizycznej zależy od indywidualnych możliwości oraz historii choroby, dlatego też powinien być skonsultowany z lekarzem kardiologiem.



    Adamed jako firma farmaceutyczna jest blisko pacjentów i wspiera ich w walce z chorobą, dlatego angażuje się w kampanie i programy edukacyjne.

    Celem programu „Serce na nowo” jest edukacja społeczeństwa na temat aktywności życiowej osób z chorobami układu krążenia, obalenie stereotypów na temat niezdolności osób z dolegliwościami sercowo-naczyniowymi do prowadzenia aktywnego życia. Program pomaga również osobom z chorobami układu krążenia w dotarciu do specjalistów. Zwiększa szansę na powrót do aktywnego życia społecznego i zawodowego dzięki odpowiedniemu leczeniu, wspieranemu przez postępowanie niefarmakologiczne.

    Wszystkie informacje na temat bieżących działań, publikacje specjalistyczne, porady i ciekawostki dla pacjentów są dostępne na stronie internetowej www.sercenanowo.pl.

    Organizator programu: polska firma farmaceutyczna Adamed.
    Partner programu i patron merytoryczny konkursu dla pracodawców: Konfederacja Pracodawców Polskich.
    Patronat honorowy: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.
    Patroni medialni: Radio VOX, Tina, Samo Zdrowie, Na Zdrowie, Manager Apteki, Kurier Poranny, Gazeta Pomorska.



    Dodatkowych informacji o programie „Serce na nowo” udziela:

    On Board Public Relations
    Iwona Siwek, isiwek@onboard.pl, (022) 321 51 28
    Ewa Marczyk – Chłopecka, emarczyk@onboard.pl, (+48) 509 366 042

    ... wróć do listy